27 januari 2014

Salamanderkiller

De zeer agressieve schimmel die in Nederland tal van Vuursalamanders doodde en die luistert naar de naam Batrachochytrium salamandrivorans, is nu ook in België ontdekt. Deze schimmel blijkt in staat om vuursalamanders binnen twee weken te doden. De ontdekking van de ziekte en haar veroorzaker zijn gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, aldus een bericht dat is uitgegeven door Stichting RAVON. De 'salamanderkiller' vormt een acute bedreiging voor de Belgische Vuursalamander en is mogelijk ook gevaarlijk voor verschillende andere inheemse amfibiesoorten. Om te weten hoe de opmars van de schimmel gestopt kan worden, is dringend meer onderzoek nodig. Na zorgvuldige laboratoriumanalyse volgde het oordeel: de gevreesde schimmel is niet langer een puur Nederlands probleem. Terwijl gehoopt werd dat de schimmel enkel lokaal ravage zou aanrichten om vervolgens in stilte te verdwijnen, begint het erop te lijken dat de schimmel in staat is om zich verder te verspreiden. Bovendien situeert de vondst in het Belgische Eupen zich niet in een geïsoleerd bosfragment, maar ligt de locatie in een enorme groene as van bossen die vanuit Duitsland door heel zuidelijk België tot in Frankrijk loopt, als een grote groene snelweg zonder noemenswaardige barrières. De weg naar een groot deel van het verspreidingsgebied van de Vuursalamander lijkt open te liggen voor de agressieve schimmel. Dat is erg zorgwekkend nieuws.